E-bok, pocket och Pelé, Kaká och jag

Några roliga bokhändelser:

Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd finns nu som e-bok, se här! Dessutom ska den komma ut som pocket i höst, vilket förstås också är himla skoj.
Här är dessutom en fin recension till, från biblioteksbloggen Ge oss boken!

Och så har jag just fått reda på att min och Sara Gimbergssons nya bilderbok Pelé, Kaká och jag även ska komma ut på det danska förlaget Klematis, och då tryckas samtidigt som den svenska upplagan.

*

Ja, Pelé, Kaká och jag ska ju komma ut i maj, och det känns väldigt spännande, och ganska nervöst. När jag skrev den, var jag inspirerad av bland andra det norska författarparet Gro Dahles och Svein Nyhus fina och komplexa bilderböcker: Roy, Snäll, Den arge och nu senast Mammas hår. Det är berättelser som inte väjer för svåra ämnen, och som är väldigt konstnärligt genomförda i både text och bild. Och som inte självklart riktar sig till barn, utan spränger gränserna och minst lika gärna är angelägen läsning för vuxna. Spännande. Pelé, Kaká och jag - om Olle som försvinner djupt in i fantasin och spelet med fotbollsstjärnorna på den stora arenan - är inte heller helt enkel att åldersbestämma, och det gillar jag – är ganska trött på pratet om åldrar när man skriver för barn och unga. Att man skriver för den och den åldern, och att man alltid förväntas förhålla sig till det. Det är möjligt att åldersrekommendationer är efterfrågade och nödvändiga på många vis – men själv vill jag helst slippa styras av dem under själva skrivandet.
Hur som helst, nu ser jag fram emot att snart få se boken i tryck, med Saras fina bilder. Och så kan man ju bara hoppas att den når fram till sina läsare. Hur gamla eller unga de nu än råkar vara.
/Anna

På bilden: omslaget till Pelé, Kaká och jag.